Auto - Scris de Newzilla, Tuesday, 8 August 2023 10:32 - 0 comentarii
Este Europa pregătită pentru transport rutier electric?
Presiunea pentru sustenabilitate și reducerea emisiilor afectează toate sectoarele, inclusiv transportul rutier comercial. Acest lucru este de înțeles – aproape trei sferturi din emisiile din transportul european sunt generate pe șosele. Cu toate acestea, în timp ce transportul electric, fără emisii, devine din ce în ce mai răspândit în rândul autovehiculelor de pasageri, electrificarea camioanelor este abia la începutul călătoriei sale. Un motiv pentru aceasta, sugerează studiul Eurowag, este lipsa infrastructurii de reîncărcare.
Harta țărilor individuale conform rezultatelor studiului Eurowag. Țările colorate în verde sunt cele mai pregătite pentru transportul de marfă electrificat, galbenul indică pregătirea medie, iar roșul indică disponibilitatea scăzută. Sursa: Eurowag
Transportul rutier comercial (CRT) joacă un rol vital în reducerea emisiilor și combaterea schimbărilor climatice. Până la 70% din emisiile de CO2 din transportul rutier de marfă european sunt cauzate de camioanele medii și grele. Decarbonizarea transportului de marfă are mult mai multe obstacole decât cel pentru vehiculele de pasageri – necesită o tehnologie mai avansată a bateriei, investiții inițiale mari și, nu în ultimul rând, există problema critică: vor exista stații unde să reîncărcați camioanele alimentate cu baterii?
Infrastructura de încărcare este de obicei identificată drept una dintre principalele provocări pentru electromobilitatea de marfă și nu numai. Succesul electrificării transportului rutier comercial depinde, astfel, în mare măsură de densitatea rețelei de încărcare, de performanța, fiabilitatea acesteia și de alte variabile. Puțini transportatori sunt dispuși să riște investiții uriașe în electrificarea flotei lor, dacă nu pot fi siguri că camioanele lor electrice pot fi reîncărcate fără probleme pe parcurs. Prin urmare, majoritatea proiectelor actuale de electrificare a transportului de marfă se concentrează pe aplicații care permit încărcarea „la plecare”, în depozit, eliminând problema încărcării pe drum.
Cerințe de reîncărcare pentru transportul de mărfuri
Care este problema? Camioanele alimentate cu baterii impun cerințe specifice asupra infrastructurii de încărcare. Punctul de încărcare pentru un camion electric trebuie să fie potrivit în ceea ce privește dimensiunea și debitul (camioanele pur și simplu nu pot încăpea pe spațiile de încărcare destinate mașinilor), puterea stației de încărcare (optim 350 kW sau mai mult), amplasarea (în special pe coridoarele rețelei transeuropene de transport) și, nu în ultimul rând, fiabilitatea. Într-o industrie în care există o presiune constantă asupra performanței și a duratei de acțiune, întârzierile datorate unui încărcător defectuos sunt pur și simplu inacceptabile.
Un studiu recent al Eurowag oferă informații interesante despre cum se descurcă țările europene în ceea ce privește infrastructura de încărcare a mașinilor electrice. Rezultatele sale arată că pregătirea infrastructurii europene pentru camioanele alimentate cu baterii are încă lacune majore.
Norvegia în frunte. România, la mijlocul clasamentului
Țările aflate în fruntea clasamentului sunt în principal din Europa de Nord și de Vest. Norvegia este țara cea mai pregătită pentru transportul de marfă electrificat, urmată îndeaproape de Țările de Jos și Elveția. Suedia și Germania sunt, de asemenea, în primele cinci. Țările din sudul Europei – Italia, Portugalia, Spania și Franța – au ajuns și ele în top 15.
România se află pe locul 23 în indicele Eurowag, între Polonia și Croația. La coada clasamentului se află țările din Europa de Sud-Est, unde pregătirea pentru electrificarea CRT este fie insuficientă, fie nu sunt disponibile date relevante, în special, Bosnia și Herțegovina, Albania și Republica Macedonia de Nord.
Infrastructura necesită investiții și soluții complexe.
De remarcat că domeniul electromobilității evoluează rapid, la fel ca și densitatea infrastructurii de încărcare, care adaugă mai multă putere și se gândește din ce în ce mai mult la nevoile viitoarelor mașini electrice. În timp ce în urmă cu un an existau mai puțin de 3 600 de puncte de încărcare cu o capacitate potrivită pentru camioane (peste 350 kW) în Europa, anul acesta există 6008 puncte de încărcare cu o capacitate de 350 kW sau mai mult, conform bazei de date Eco-Movement.
Pentru viitorul transportului de marfă electrificat, va fi importantă nu doar construirea unei infrastructuri care să răspundă cerințelor camioanelor electrice, ci și dezvoltarea altor soluții tehnologice care să faciliteze găsirea unor puncte de încărcare adecvate, să le plătească ușor și, dacă este necesar, să rezerve un slot de încărcare. Acest lucru va necesita soluții de la companii private precum Eurowag, noi parteneriate și, mai ales, stimulente și subvenții la nivel național și european.
Doriți să vedeți rezultatele complete ale indicelui Eurowag? Vă interesează electrificarea transportului de marfă? Citiți raportul Electromobilitate în segmentul de marfă comercială. Descărcați-l de la Automotive & eMobility https://www.eurowag.com/services/automotive-and-emobility
Metodologia studiului:
Eurowag a colectat date despre electromobilitate în fiecare țară europeană. Mai exact, s-a concentrat pe următorii parametri care arată gradul de pregătire pentru electrificarea transportului de marfă:
– Numărul tuturor punctelor de încărcare și numărul de puncte de încărcare ≥ 350 kW (date Eco-movement 02/2022 și Sygic 05/2022)
– Ponderea vehiculelor de pasageri electrificate (date EAFO și ACEA 01/2022)
– Ponderea HDV-urilor și MDV-urilor electrificate (date EAFO și ACEA 01/2022)
– Legislație și stimulente în vigoare (date EAFO 04/2021)
Fiecare parametru a fost apoi împărțit în 3 grupe în funcție de numărul de puncte marcate, indicat prin culori ca la un semafor:
– Rezultat bun (verde) 10-15 puncte
– Rezultat mediu (galben) 5-10 puncte
– Scor mic (roșu) 0-5 puncte
Singura excepție a fost parametrul „Legislație și stimulente în vigoare”, unde Eurowag a definit 4 valori, în funcție de nivelul legislației în vigoare:
– 0 puncte – nu există legislație în vigoare,
– 5 puncte – 1-3 măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare
– 10 puncte – 4-6 măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare
– 15 puncte – 7 sau mai multe măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare
Pentru a calcula indicele fiecărei țări, valorile fiecărui parametru au fost ponderate în mod egal. Trebuie remarcat faptul că nu toate țările europene au toate datele disponibile public. În acest caz, valoarea acestui parametru a fost setată la 0.
- Nextracker se redenumește Nextpower pentru a reflecta poziția companiei ca inovator în tehnologia integrată a energiei electrice
- „Bomba atomică” – o carte cutremurătoare, despre un trecut mai prezent ca niciodată
- Un „Halloween „de groază” pe FilmBox și FilmBox+!
- Patryk Jaki: „A sosit timpul pentru o schimbare radicală în direcția Bruxelles-ului”
- Assita Kanko: „Poliţiştii Europei merită respect și sprijin”
- Eurowag își extinde rețeaua de acceptanță a cardurilor de carburant în Italia prin parteneriatul cu Tamoil
- Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR) Group o felicită pe María Corina Machado pentru decernarea Premiului Nobel pentru Pace
- Miniștrii de Externe ai UE se reunesc la Luxemburg: războiul din Ucraina — tema centrală a discuțiilor
- Prognoza meteo pentru România — săptămâna 20–26 octombrie 2025
- ECR salută acordul de pace pentru Gaza propus de Trump: „un pas decisiv spre stabilitate”
- ECR solicită Europei mai multă claritate și curaj în relația cu America Latină
Auto - Oct 22, 2025 10:34 - 0 comentarii
Eurowag își extinde rețeaua de acceptanță a cardurilor de carburant în Italia prin parteneriatul cu Tamoil
Mai multe în secţiunea Auto
- Soluțiile Eurowag pentru prevenirea fraudei cu carduri de carburant
- Cât te costă fiecare tonă în plus? Datele despre trafic oferă răspunsul.
- Cum să eviți capcanele fiscale și să recuperezi eficient TVA-ul și accizele în transporturi?
- Eurowag extinde acoperirea EETS, adăugând Bulgaria și Elveția
- Eurowag și viitorul sustenabil al transportului rutier
Social - Aug 11, 2025 14:13 - 0 comentarii
Președintele APAPR: fondurile de pensii private sunt suficient de lichide și pot face față vârfurilor de plăți
Mai multe în secţiunea Social
- De la 1 septembrie 2025 – CASS de 10% pentru pensiile ce depășesc 3.000 lei
- România își asumă răspunderea: creșteri de taxe și reduceri de cheltuieli în pachetul fiscal
- Rata de promovare la BAC 2025: +2,2% după contestații, un record în ultimii 15 ani
- Creșterea TVA în România: impact economic și social major în 2025
- Companiile caută angajaţi cu studii superioare şi vorbitori de limbi străine
Sport - Sep 25, 2025 11:58 - 0 comentarii
Aur pentru România la dublu rame feminin la Campionatele Mondiale de la Shanghai
Mai multe în secţiunea Sport
- Celtic are o ofertă respinsă pentru golgheterul din Liga 1, Louis Munteanu
- Turneul ATP „Ion Țiriac Challenger” debutează la Brașov
- România U19 ajunge în semifinalele Campionatului European din 2025
- România U21 întâlnește Georgia U21 într-un amical important înainte de EURO 2025
- Rezultatele UEFA Champions League

