Auto - Scris de Newzilla, Tuesday, 8 August 2023 10:32 - 0 comentarii
Este Europa pregătită pentru transport rutier electric?
Presiunea pentru sustenabilitate și reducerea emisiilor afectează toate sectoarele, inclusiv transportul rutier comercial. Acest lucru este de înțeles – aproape trei sferturi din emisiile din transportul european sunt generate pe șosele. Cu toate acestea, în timp ce transportul electric, fără emisii, devine din ce în ce mai răspândit în rândul autovehiculelor de pasageri, electrificarea camioanelor este abia la începutul călătoriei sale. Un motiv pentru aceasta, sugerează studiul Eurowag, este lipsa infrastructurii de reîncărcare.
Harta țărilor individuale conform rezultatelor studiului Eurowag. Țările colorate în verde sunt cele mai pregătite pentru transportul de marfă electrificat, galbenul indică pregătirea medie, iar roșul indică disponibilitatea scăzută. Sursa: Eurowag
Transportul rutier comercial (CRT) joacă un rol vital în reducerea emisiilor și combaterea schimbărilor climatice. Până la 70% din emisiile de CO2 din transportul rutier de marfă european sunt cauzate de camioanele medii și grele. Decarbonizarea transportului de marfă are mult mai multe obstacole decât cel pentru vehiculele de pasageri – necesită o tehnologie mai avansată a bateriei, investiții inițiale mari și, nu în ultimul rând, există problema critică: vor exista stații unde să reîncărcați camioanele alimentate cu baterii?
Infrastructura de încărcare este de obicei identificată drept una dintre principalele provocări pentru electromobilitatea de marfă și nu numai. Succesul electrificării transportului rutier comercial depinde, astfel, în mare măsură de densitatea rețelei de încărcare, de performanța, fiabilitatea acesteia și de alte variabile. Puțini transportatori sunt dispuși să riște investiții uriașe în electrificarea flotei lor, dacă nu pot fi siguri că camioanele lor electrice pot fi reîncărcate fără probleme pe parcurs. Prin urmare, majoritatea proiectelor actuale de electrificare a transportului de marfă se concentrează pe aplicații care permit încărcarea „la plecare”, în depozit, eliminând problema încărcării pe drum.
Cerințe de reîncărcare pentru transportul de mărfuri
Care este problema? Camioanele alimentate cu baterii impun cerințe specifice asupra infrastructurii de încărcare. Punctul de încărcare pentru un camion electric trebuie să fie potrivit în ceea ce privește dimensiunea și debitul (camioanele pur și simplu nu pot încăpea pe spațiile de încărcare destinate mașinilor), puterea stației de încărcare (optim 350 kW sau mai mult), amplasarea (în special pe coridoarele rețelei transeuropene de transport) și, nu în ultimul rând, fiabilitatea. Într-o industrie în care există o presiune constantă asupra performanței și a duratei de acțiune, întârzierile datorate unui încărcător defectuos sunt pur și simplu inacceptabile.
Un studiu recent al Eurowag oferă informații interesante despre cum se descurcă țările europene în ceea ce privește infrastructura de încărcare a mașinilor electrice. Rezultatele sale arată că pregătirea infrastructurii europene pentru camioanele alimentate cu baterii are încă lacune majore.
Norvegia în frunte. România, la mijlocul clasamentului
Țările aflate în fruntea clasamentului sunt în principal din Europa de Nord și de Vest. Norvegia este țara cea mai pregătită pentru transportul de marfă electrificat, urmată îndeaproape de Țările de Jos și Elveția. Suedia și Germania sunt, de asemenea, în primele cinci. Țările din sudul Europei – Italia, Portugalia, Spania și Franța – au ajuns și ele în top 15.
România se află pe locul 23 în indicele Eurowag, între Polonia și Croația. La coada clasamentului se află țările din Europa de Sud-Est, unde pregătirea pentru electrificarea CRT este fie insuficientă, fie nu sunt disponibile date relevante, în special, Bosnia și Herțegovina, Albania și Republica Macedonia de Nord.
Infrastructura necesită investiții și soluții complexe.
De remarcat că domeniul electromobilității evoluează rapid, la fel ca și densitatea infrastructurii de încărcare, care adaugă mai multă putere și se gândește din ce în ce mai mult la nevoile viitoarelor mașini electrice. În timp ce în urmă cu un an existau mai puțin de 3 600 de puncte de încărcare cu o capacitate potrivită pentru camioane (peste 350 kW) în Europa, anul acesta există 6008 puncte de încărcare cu o capacitate de 350 kW sau mai mult, conform bazei de date Eco-Movement.
Pentru viitorul transportului de marfă electrificat, va fi importantă nu doar construirea unei infrastructuri care să răspundă cerințelor camioanelor electrice, ci și dezvoltarea altor soluții tehnologice care să faciliteze găsirea unor puncte de încărcare adecvate, să le plătească ușor și, dacă este necesar, să rezerve un slot de încărcare. Acest lucru va necesita soluții de la companii private precum Eurowag, noi parteneriate și, mai ales, stimulente și subvenții la nivel național și european.
Doriți să vedeți rezultatele complete ale indicelui Eurowag? Vă interesează electrificarea transportului de marfă? Citiți raportul Electromobilitate în segmentul de marfă comercială. Descărcați-l de la Automotive & eMobility https://www.eurowag.com/services/automotive-and-emobility
Metodologia studiului:
Eurowag a colectat date despre electromobilitate în fiecare țară europeană. Mai exact, s-a concentrat pe următorii parametri care arată gradul de pregătire pentru electrificarea transportului de marfă:
– Numărul tuturor punctelor de încărcare și numărul de puncte de încărcare ≥ 350 kW (date Eco-movement 02/2022 și Sygic 05/2022)
– Ponderea vehiculelor de pasageri electrificate (date EAFO și ACEA 01/2022)
– Ponderea HDV-urilor și MDV-urilor electrificate (date EAFO și ACEA 01/2022)
– Legislație și stimulente în vigoare (date EAFO 04/2021)
Fiecare parametru a fost apoi împărțit în 3 grupe în funcție de numărul de puncte marcate, indicat prin culori ca la un semafor:
– Rezultat bun (verde) 10-15 puncte
– Rezultat mediu (galben) 5-10 puncte
– Scor mic (roșu) 0-5 puncte
Singura excepție a fost parametrul „Legislație și stimulente în vigoare”, unde Eurowag a definit 4 valori, în funcție de nivelul legislației în vigoare:
– 0 puncte – nu există legislație în vigoare,
– 5 puncte – 1-3 măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare
– 10 puncte – 4-6 măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare
– 15 puncte – 7 sau mai multe măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare
Pentru a calcula indicele fiecărei țări, valorile fiecărui parametru au fost ponderate în mod egal. Trebuie remarcat faptul că nu toate țările europene au toate datele disponibile public. În acest caz, valoarea acestui parametru a fost setată la 0.
- ECR blochează planurile președinției Poloniei pentru drepturile pasagerilor aerieni
- Turneul ATP „Ion Țiriac Challenger” debutează la Brașov
- PAS în topul încrederii – Maia Sandu rămâne principala alegere, urmată de Ilan Șor
- Rata de promovare la BAC 2025: +2,2% după contestații, un record în ultimii 15 ani
- Podul de la Brăila, deschis complet după doi ani de așteptare și cinci reasfaltări
- Vedetele se reunesc pe ecran: George Clooney și Brad Pitt, din nou împreună într-un nou thriller de acțiune
- Săptămâna 29 iunie–5 iulie 2025 în București
- UE: „Da nuclear, nu Kremlin” – Securitatea energetică cere o nouă abordare
- Sinteza principalelor măsuri fiscale pregătite de guvernul condus de Ilie Bolojan
- Barometrul INSCOP – Informat.ro (mai 2025): Statele Unite revin pe primul loc al încrederii românilor în clasamentul ţărilor
- Grupul ECR își consolidează profilul în Parlamentul European: transparență pentru finanțarea ONG-urilor, pragmatism în politici și noi alianțe de dreapta
Sport - Jun 30, 2025 14:04 - 0 comentarii
Turneul ATP „Ion Țiriac Challenger” debutează la Brașov
Mai multe în secţiunea Sport
- România U19 ajunge în semifinalele Campionatului European din 2025
- România U21 întâlnește Georgia U21 într-un amical important înainte de EURO 2025
- Rezultatele UEFA Champions League
- România, locul 4 la C.M. de gimnastică feminină
- Mircea Lucescu în topul celor mai buni atrenori din ultimii 10 ani
Timp liber - Jun 18, 2025 17:11 - 0 comentarii
Expoziții, ateliere, muzică live și instalație interactivă pe Calea Victoriei, în acest weekend
Mai multe în secţiunea Timp liber
- Beach, Please! Festival: pregătiri în plin avânt
- START Babel Târgoviște 2025!
- Recomandări de timp liber pentru miercuri, 4 iunie 2025
- 5 mașini de familie sub 20.000 de euro – ignorate pe nedrept!
- Jean-Christophe Rufin, dublu câștigător al Premiului Goncourt, vine în România!
Economic - Jun 23, 2025 16:51 - 0 comentarii
Sinteza principalelor măsuri fiscale pregătite de guvernul condus de Ilie Bolojan
Mai multe în secţiunea Economic
- Opoziţia mediului de afaceri faţă de impozitare progresivă – presiuni asupra deciziilor guvernamentale
- România sub presiune fiscală: plan urgent pentru reducerea deficitului
- Presiuni crescânde pentru reducerea deficitului bugetar și evitarea sancțiunilor UE
- Comisia Europeană: România nu a luat măsuri eficiente pentru reducerea deficitului bugetar; risc de suspendare a fondurilor europene
- Cum au modelat alegerile din SUA performanța pieței în istoria modernă