Economic - Scris de , Thursday, 13 September 2018 14:04 - 0 comentarii

Construiește sau cumpără … sau construiește și mori

Benny Boye Johansen

Director OpenAPI, Saxo Bank

Am citit de curând cartea lui Chris Skinner, „Omul digital” (Digital Human). Aceasta oferă o relatare complexă și plină de inspirație asupra stării industriei bancare, concentrându-se în profunzime asupra creșterii rapide a companiilor chineze fintech și prezentând o pledoarie foarte clară în favoarea adoptării Open Banking.

În acest scop, Chris dedică o întreagă secțiune sub titlul destul de provocator „Construiește sau cumpără. Sau construiește și mori”. În principiu, ideea sa este că băncile insistă mult prea adesea în construirea unei tehnologii proprii care să le susțină lanțurile valorice. Sunt complet în asentimentul lui când spune că acest lucru este ineficient (practic, toată lumea construiește același lucru) și deturnează atenția și resursele de la ceea ce e mult mai important: relația cu clienții și serviciile acordate clienților.

În loc să încerce să se reinventeze ca întreprinderi de tehnologie, băncile ar trebui să selecteze cele mai bune soluții ale terților pentru a susține ceea ce e, de fapt, competența lor de bază: serviciile oferite clienților. Dacă argumentul în sine nu e suficient de convingător, faptul empiric că, în medie, băncile cheltuie peste 80% din bugetul lor de IT pentru menținerea sistemelor proprii arată, în mod evident, că abordarea actuală nu este sustenabilă pe termen lung.

Acest mesaj rezonează bine cu Saxo, așadar am folosit citatul lui Chris într-o prezentare recentă, doar pentru a fi, imediat, provocat: “Dacă Saxo Bank are aproape 800 de ingineri software, atunci de fapt nu cumva voi construiți în loc să cumpărați? Sunteți, de fapt, loiali mesajului transmis și viziunii voastre?”

A construi vs. a cumpăra

Co-fondatorul și CEO-ul nostru, Kim Fournais, a atins deja subiectul viziunii noastre despre parteneriat într-un articol anterior, însă eu aș vrea să ofer o perspectivă complementară. Înainte de a prelua rolul de Director al OpenAPI, am petrecut patru ani în calitate de unul dintre cei trei arhitecți organizaționali ai Saxo, sub directa conducere a CTO-ului nostru. Pe atunci, la fel ca acum, Saxo Bank căuta în continuu modalități de a-și extinde ofertele cu privire la produse, servicii, capacități și amploare, așa încât subiectul a construi/a cumpăra a fost deseori discutat.

Prima întrebare legată de decizia noastră de a construi/a cumpăra era mereu “Este ceva de bază pentru businessul nostru? Sistemul susține și extinde o capabilitate de business pentru care avem deja o expertiză? Este acest nou sistem, pe care urmează să-l construim sau să-l cumpărăm, atât de important pentru afacerea și misiunea noastră încât vrem să investim nu doar bani, ci și personal, viziune și atenție în această zonă pentru mulți ani de acum încolo?”

Întrebarea tipică următoare era: “Există ceva pe piață ce poate fi cumpărat sau integrat?” Poate că noi nu putem cumpăra toate funcționalitățile, dar poate că anumite părți au fost deja, de fapt, produse de către altcineva, ceea ce ne ajută să nu pornim de la zero. Această întrebare atinge un subiect fundamental: unde vrem să ne diferențiem și unde putem accepta să integrăm o soluție a unor terți sau pe care o putem cumpăra de-a gata?

În mod periodic ne măsurăm și ne evaluăm în funcție de misiunea noastră afirmată, care este aceea „de a deveni cel mai profitabil și profesionist facilitator din piețele globale de capital”. Deseori ne întrebăm: “putem implementa noua caracteristică sau capabilitate folosind un furnizor sau un software terț, rămânând în același timp fideli misiunii noastre?” Este această nouă capabilitate ceva ce am dori să oferim ca parte a platformei noastre de Open Banking și dacă da, ar fi posibil acest lucru dacă este furnizat de o terță parte?

Dacă răspunsul este „da”, atunci alegem de fapt să cumpărăm/să facem un parteneriat cu cineva în loc să construim noi înșine.

Trebuie să menționez, în final, că oportunitățile pentru integrarea produselor evoluează în timp și, prin urmare, decizia de a cumpăra/a construi trebuie revizuită des. În 2000 aveam propriile noastre soluții personalizate de gestionare a relațiilor cu clienții (CRM), pentru banca de date și pentru statistici. Astăzi folosim CRM, banca de date și serviciul Power BI de la Microsoft. Tot în 2000, website-urile noastre erau realizate personalizat folosind ASP.NET și un sistem CMS construit de noi. Astăzi folosim SiteCore. Aveam, de asemenea, și un sistem de management pentru incidente și probleme pentru centrul nostru de operațiuni IT construit tot de noi, acum folosim ServiceNow.

S-ar putea spune că o asemenea evoluție a fost necesară pentru a ține pasul cu progresele digitale din prezent. Dar platforma de tranzacționare? Nu am construit-o tot noi, și dacă vrem să furnizăm clienților noștri o experiență de tranzacționare de primă clasă, nu suntem, atunci, obligați să o construim noi înșine?

Platforma Saxo

S-ar putea să vă dezamăgesc. Avem câteva componente cheie personalizate, dar sunt personalizate pentru că nu există încă o soluție viabilă pe piață care să ne permită să susținem tranzacționarea multi-active dintr-un singur cont într-un mod cu totul personalizabil și configurabil și într-o manieră în care să putem să o punem la dispoziția partenerilor noștri ca parte a ofertei noastre de servicii bancare (Banking as a Service) din Cloud. Dar chiar și în tranzacționarea de bază, nu deținem și nu ne-am construit întregul nostru lanț valoric. De exemplu, la tranzacționare intrăm adesea în contact cu alte bănci și cu brokeri. Pentru accesul la datele de referință și de piață, lucrăm cu un număr mare de vânzători de volume mari de date. Dacă ne uităm la alte părți ale lanțului valoric, folosim, de asemenea, soluții externe pentru reținere, gestionarea acțiunilor corporative, detectarea fraudelor, accelerarea rețelei și alte chestiuni.

Chiar și pentru componentele interfeței noastre pentru utilizatori – chiar pentru ceva ce reprezintă o parte integrantă a experienței de utilizare – avem parteneriate cu alții. De exemplu, nu am dezvoltat propriul nostru sistem de recunoaștere și analiză a tiparelor graficelor. Am încredere că am putea rezolva acest lucru în cadrul companiei, deoarece numărul celor de la Saxo care lucrează cu IA a crescut foarte mult, dar de ce am face asta când Autochartist s-a specializat în determinarea tiparelor în mod automat de aproape 15 ani deja?

Rămânem fideli viziunii noastre

Pentru a rezuma, deși Saxo are aproape 800 de ingineri software și specialiști IT, suntem cu adevărat fideli viziunii noastre. Rațiunea noastră de a fi este de a democratiza tranzacționarea și investițiile și vrem să facem acest lucru de manieră adaptabilă, oferind platforma noastră de Open Banking și serviciile noastre clienților și partenerilor noștri. Pentru a face acest lucru, am făcut, și încă facem, alegeri conștiente în legătură cu ceea ce cumpărăm și cu ceea ce construim. Un număr semnificativ dintre cei 800 de ingineri construiesc, într-adevăr, software personalizat, dar ceilalți se concentrează pe integrarea aplicațiilor, software-ului și serviciilor terțe, susținând acest proces prin dedicarea personalului și a proceselor pentru a ne asigura că atunci când organizația sau serviciul dumneavoastră intră în contact cu Saxo Bank și cu Open Platform, toată complexitatea subiacentă este îndepărtată.

Tot în acest cadru gândim cum putem aduce cea mai mare plus valoare. În ultimii 25 de ani, am dedicat timp, atenție și am cheltuit bani pentru construirea, selectarea și integrarea componentelor, sistemelor și serviciilor așa încât un broker, o bancă sau o companie de tehnologie să poată interacționa cu o singură companie prin intermediul unei interfețe coerente pentru a oferi clienților lor acces la tranzacționare și investiții în piața financiară globală într-o gamă largă de clase de active.

De aceea sunt de acord întru totul cu Chris Skinner, și de aceea vedem tot mai multe companii făcând pasul cel mare și alegând să „cumpere” (sau să facă un parteneriat) în loc să construiască atunci când vine vorba de capacitățile de tranzacționare și investiții.



Comentariile sunt inchise.

Sănătate - Mar 1, 2024 9:30 - 0 comentarii

5 greșeli pe care le fac pacienții atunci când își aleg un spital în străinătate

Mai multe în secţiunea Sănătate


Social - Oct 21, 2010 13:21 - 0 comentarii

Companiile caută angajaţi cu studii superioare şi vorbitori de limbi străine

Mai multe în secţiunea Social


Divertisment - Feb 22, 2023 11:08 - 0 comentarii

FilmBox+ lansează „canalele inteligente”!  

Mai multe în secţiunea Divertisment